Σάββατο, 17 Ιανουαρίου 2015

Η Κυρά Καλή και οι 12 μήνες

   Την εβδομάδα που μας πέρασε ασχοληθήκαμε με το γνωστό παραμύθι της λαικής μας παράδοσης " Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες". Οι στόχοι πολλοί και διαφορετικοί.. Αφενός να έρθουμε σε επαφή με ένα από τα αρκετά είδη του ελληνικού γραπτού λόγου, έπειτα να μάθουμε τις εποχές του χρόνου, τους μήνες, τις ονομασίες τους, τη σειρά διαδοχής τους και τα χαρακτηριστικά των εποχών και των μηνών και αφετέρου ακούγοντας ένα παραμύθι στα ελληνικά να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την πλοκή του και όσα λαμβάνουν χώρα σε αυτό και μέσω ερωτήσεων κατανόησης να αναπαράγουμε την ίδια ιστορία χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο του παραμυθιού και να κάνουμε διάφορες γλωσσικές δραστηριότητες. Ο πήχης αρκετά ψηλά για αυτή την εβδομάδα. Η πρόκληση για εμένα μεγάλη , καθώς θεωρώ τον προφορικό λόγο σε αυτή την ηλικία πάρα πολύ σηματικότερο από τον γραπτό!!

   Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε την ιστορία. Λέγαμε το νόημα αυτών που καταλαβαίναμε, με διάφορες ερωτήσεις, συχνά με κατευθυνόμενη απάντηση,  φτάναμε στην απάντηση του τι μόλις ακούσαμε/διαβάσαμε. Τα παιδιά που καταλάβαιναν βοηθούσαν και τους υπόλοιπους και αυτά που μπορούσαν να εκφράστούν ή δε δίσταζαν να προσπαθήσουν έδιναν τις απαντήσεις. Έτσι, ενισχυόταν η συνεργασία των μελών της ομάδας και συγχρόνως τα παιδιά συμμετείχαν χωρίς να νιώθουν φόβο ή ντροπή με όποιο τρόπο μπορούσαν, χωρίς να φοβούνται πως θα κάνουν λάθος.
   Εντύπωση μου έκανε πως η κατανόηση του παραμυθιού είχε μια δυσκολία γι αυτό και έπρεπε συχνά να λέω- είτε εγώ ή κάποιο παιδί που είχε κατανοήσει- το νόημα της σελίδας που διαβάσαμε και στα αγγλικά.

   Σε δεύτερη φάση και επειδή το παραμύθι δεν είχε εικόνες έπρεπε να εικονογραφήσουμε εμείς τα όσα διαβάζαμε. Τα εξαιρετικά φύλλα εικονογράφησης της ιστορίας πήρα από την Τάνια Μάνεση που πάντα μας προσφέρει απλόχερα πολύ πλούσιο υλικό για διάφορα θέματα.




















   Όταν τελείωσε η εικονογράφηση όλου του παραμυθιού κόψαμε τις σελίδες μας και φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι για να το πάρουμε σπίτι να το διαβάσουμε στη μαμά, στο μπαμπά, στα αδερφάκια μας, στη γιαγιά.......

Ζούσε σε ένα χωριό μια καλή κυρία...

....πήγε να μαζέψει ξύλα για το τζάκι της..

..αλλά την έπιασε βροχή δυνατή.

Τότε πήγε στο σπιτάκι του δάσους.

Εκεί της άνοιξε την πόρτα ένας γεράκος

που ζούσε στο σπίτι με τα 12 αγόρια του!


Ο παππούς τη ρώτησε ποιος μήνας είναι ο αγαπημένος της.
Η κυρία Καλή είχε μια καλή κουβέντα για όλους!

Για να την ευχαριστήσουν της πρόσφεραν...

Το σπίτι της καλής γυναίκας έγινε σαν καινούριο! 

Η γειτόνισσά της ζήλεψε..

Ο παππούς της έδωσε φεύγοντας ξύλα κι ένα πουγκί....

Η κυρά Κακή πήρε ένα μάθημα για την απληστία της!

   Να και μερικά ακόμα εξώφυλλα του παραμυθιού που φιλοτέχνησαν τα παιδιά..




   Κατά τη διάρκεια του παραμυθιού και προκειμένου να γίνεται η ιστορία πιο κατανοητή έκανα στα παιδιά ερωτήσεις κατανόησης και ερωτήσεις "μαντεψιάς" για το τι μπορεί να γίνει παρακάτω ή τι μπορεί να έχουν μέσα τα πουγκιά....Για την κυρία Καλή τα παιδιά είπαν ότι το πουγκί της μπορεί να έχει δώρα, λουλούδια, καραμέλες, χρήματα, παιχνίδια (!), ενώ για την κυρία Κακή....


   Επίσης όταν τα ρώτησα ποια θα ήθελαν να έχουν στο διπλανό τους σπίτι για γειτόνισσα εννοείται πως είπαν την κυρία Καλή αλλά οι λόγοι διέφεραν:

* Γιατί γελάει
*Θα παίζει μαζί μας
* Θα μας δίνει γλυκά
*Δε θα φωνάζει αν ακούγεται η μπάλλα
*Θα βάζουμε δυνατά μουσική
*Έχει ωραίο κήπο


   Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με έννοιες αντίθετες που υπάρχουν μέσα στο παραμύθι.... Η κυρία Καλή- η κυρία Κακή, η Καλή είναι γελαστή- η Κακή είναι μουτρωμένη, η Καλή λέει καλά λόγια, η Κακή λέει άσχημα ( κακά), η Καλή πήρε ένα μάθημα για την καλοσύνη της, η Κακή για την κακία της, η Καλή είναι καλή κυρία- η Κκαή είναι καή και ζηλιάρα, το χειμώνα βρέχει- το καλοκαίρι έχει ζέστη.....

   Επίσης, για να κάνουμε εμπέδωση του παραμυθιού έκανα ερωτήσεις στα παιδιά και έπρεπε πρώτα να βρουν την απάντηση ( 1 πόντος) και έπειτα να σχηματίσουν τη λέξη με κυβάκια/μανταλάκια ( 1 πόντος).






   Στη συνέχεια έδωσα στα παιδιά διάφορες εικόνες και προσπαθήσαμε να τις βάλουμε στη σειρά και να αναπαράγουμε το παραμύθι. Σκοπός ήταν πρώτα να ονοματίσουμε την κάθε εικόνα κι έπειτα να προσπαθήσουμε να αναπαράγουμε το παραμύθι. 

Ονοματίζουμε τις εικόνες

Αναπαράγουμε την ιστορία

Κατηγοριοποιούμε τα παιδιά του χρόνου

Στόχος είναι να προσπαθούμε να λέμε έστω μια μικρή ολοκληρωμένη προτασούλα από την ιστορία
   
   Η τελευταία δραστηριότητα που κάναμε ήταν να γράψουμε στον πίνακα κάποιες προτάσεις από το παραμύθι, οι οποίες όμως ήταν ημιτελείς. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν την κατάλληλη εικονίτσα, να την/τις τοποθετήσουν στο κενό και συγχρόνως να τελειώσουν την πρόταση λεκτικά. 







   Το παραμύθι και οι γλωσσικές δραστηριότητες ενθουσίασαν τα παιδιά παρόλο που το λεκτικό κομμάτι μας δυσκόλεψε αρκετά. Προτεραιότητά μου πλέον, όπως ήδη τόνισα και στους γονείς είναι να προάγω και να ενισχύσω τον προφορικό λόγο των παιδιών με κάθε τρόπο!!

    Από εβδομάδα - Τρίτη λόγω αργίας τη Δευτέρα- συνεχίζουμε ξεκούραστοι με εποχές και μήνες και Πρόγραμμα " Θέλεις να παίξουμε; "



Εις το επανιδείν..........


8 σχόλια:

  1. Τι ωραιες δραστηριοτητες Γιωτα!!! Αστερακι η δασκαλα, αστερακια και τα παιδια!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΨΑΤΕ ΓΙΩΤΟΥΛΑ ΜΟΥ! ΜΠΡΑΒΟΣΑΣ!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πάρα πολύ ωραίες δραστηριότητες Γιώτα!!!!!!Το βιβλιαράκι που ζωγράφισαν τα παιδιά μου άρεσε ιδιαίτερα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι εμενα μου αρεσαν ολα πολυ....Μπραβο στη δασκαλα μπραβο και στα παιδακια σου !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πολύ ωραίες δραστηριότητες Γιώτα !!!!!!Το βιβλίο πολύ ωραία ιδέα!!!!!!!Μπράβο στα παιδάκια!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. χιχιχιχιχι!!!εσείς το τελειώσατε και εμείς το εχουμε αρχίσει να το εικονογραφούμε!!!πολύ ωραία όλη η προσέγγιση!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πόσο όμορφα δουλευεις γιώτα!!!!!!!! μπράβο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή