Δευτέρα, 26 Ιανουαρίου 2015

Από Αύγουστο χειμώνα και από Μάρτη καλοκαίρι..



   Από την προηγούμενη κιόλας εβδομάδα με το παραμύθι της κυρά Καλής και των 12 μηνών αρχίσαμε να ασχολούμαστε με τις εποχές, τη διαδοχή τους στο χρόνο, τις εναλλαγές των χρωμάτων και τις αλλαγές που παρατηρούμε στη φύση. Συζητάμε με τα παιδιά για τον καιρό, πως υποδεχόμαστε το χειμώνα και πως το καλοκαίρι, τι προετοιμασίες κάνουν οι άνθρωποι για να υποδεχτούν την κάθε εποχή, παρατηρούμε κάρτες, τις συζητάμε και κάνουμε συγκρίσεις καταγράφοντας ομοιότητες και διαφορές. Επίσης προσπαθούμε να ταυτίσουμε την κάθε εποχή με ένα συναίσθημα-χρώμα-τραγούδι. 

   Καταλήξαμε πως αν το καλοκαίρι ήταν τραγούδι θα ήταν κάτι γρήγορο , ξεσηκωτικό για χορό. Αν ήταν συναίσθημα θα ήταν χαρά και αν ήταν χρώμα θα είχε το γαλάζιο της θάλασσας. Ο χείμωνας θα είχε το άσπρο χρώμα του χιονιού , θα ήταν και αυτό χαρά γιατί φέρνει τον Άγιο Βασίλη και τα χιόνια. Το φθινόπωρο θα ήταν ένα απαλό τραγούδι λίγο λυπημένο. Θα είχε πολλά χρώματα κόκκινα και κίτρινα και πορτοκαλί και αν ήταν συναίσθημα θα ήταν λίγο λυπημένο. Η άνοιξη θα ήταν και αυτή χαρούμενη και αν ήταν χρώμα θα ήταν πράσινο.

   Η αλήθεια είναι πως η εβδομάδα πέρασε με περισσότερη κουβέντα παρατηρώντας φωτογραφίες και καταγράφοντας τον καιρό που επικρατεί αυτές τις μέρες στην πόλη της Νέας Υόρκης, καθώς όπως έχω ξαναπεί ο στόχος είναι να καταφέρνουμε μέρα με τη μέρα να μιλάμε και λίγο παραπάνω , να αποκτούμε όσο το δυνατόν περισσότερο λεξιλόγιο και να μπορούμε να το χρησιμοποιούμε.

Παρατηρούμε φωτογραφίες

Συγκρίνουμε τις εποχές

Βρίσκουμε τα χαρακτηριστικά των εποχών





   Χωριστήκαμε σε 4 ομάδες, όσες και οι εποχές του χρόνου. Κάθε ομάδα έπρεπε να επιλέξει τις καρτέλες μιας εποχής. Να βρει όλες τις σχετικές με την εποχή φωτογραφίες, να τις ομαδοποιήσει και να μπορέσουν τα παιδιά να συνεργαστούν έτσι ώστε να παρουσιάσουν με 2 ή περισσότερες προτάσεις την εποχή τους στους υπόλοιπους, έτσι ώστε να καταλάβουν τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης για ποια εποχή μιλάμε. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα μπορούσε να λέγεται και "Βρες την εποχή" .  

   Μερικές από τις προτάσεις που ακούστηκαν από τα παιδιά:

Φθινόπωρο

* Ανοίγουν τα σχολεία.
*Γιορτάζουμε το Halloween.
* Τα φύλλα γίνονται πορτοκαλί και πέφτουν από τα δέντρα.
* Το Νοέμβριο γιοερτάζουμε τη μέρα των Ευχαριστιών.
* Στο πάρκο τα φύλλα είναι κίτρινα και πορτοκαλί.

Χειμώνας

* Ετοιμαζόμαστε για τα Χριστούγεννα.
* Κάνει κρύο.
* Φοράμε ζεστά ρούχα.
*Στολίζουμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο.
* Έρχεται ο Άγιος Βασίλης.
*Χιονίζει.

Άνοιξη

* Ανθίζουν τα λουλούδια.
* Βγαίνουν πράσινα φύλλα στα δέντρα.
* Έχει πιο πολύ ήλιο και παίζουμε έξω.
*Γιορτάζει η μαμά.

Καλοκαίρι

*Κλείνουν τα σχολεία για διακοπές
*Πηγαίνουμε στη θάλασσα.
* Κάνουμε μπάνια.
* Τρώμε παγωτά
* Έχει ζέστη και καλό καιρό.
*Φοράμε καλοκαιρινά ρούχα.

Ομαδοποίηση καρτέλων


   Το υλικό είναι από την Τάνια Μάνεση και από το πρόγραμμα "Θέλεις να παίξουμε;" ( του Πανεπιστημίου Κρήτης).

   Στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε το τρενάκι του χρόνου από το  Πυθαγόρειο Νηπιαγωγείο. Βάλαμε τον παππού το χρόνο για μηχανοδηγό και μοίρασα στα παιδιά τα 4 βαγόνια
( χειμώνας-άνοιξη-φθινόπωρο-καλοκαίρι). Τα παιδιά έπρεπε να βρουν ποια από τα 12 αγόρια του χρονου θα ήταν συνεπιβάτες ( 3 στο κάθε βαγόνι) και τελικά συγκάτοικοι όταν θα έφταναν στα 4 σπιτάκια στη μεγάλη αυλή του γερο-χρόνου.

Ο παππούς χρόνος στο τιμόνο του τρένου

Το βαγόνι του Χειμώνα

Το βαγόνι της Άνοιξης

Το βαγόνι του καλοκαιριού
Εν αναμονή του τελευταίου βαγονιού..του φθινοπώρου


   Έπειτα ο παππούς ο χρόνος φρόντισε να έχουν τα παιδιά του κάθε βαγονιιού τα κατάλληλα ρούχα στις αποσκευές τους..... Ξεκίνησε από τα παιδιά του βαγονιού 
" Χειμώνας"....  Τα ρούχα που τους πρότεινε να βάλουν στις αποσκευές τους ήταν ρούχα ζεστά για να μπορέσουν να αντέξουν το κρύο, τις βροχές και τα χιόνια....Σκουφιά λοιπόν, γάντια, κασκόλ, παλτό, μπουφάν, αδιάβροχα, πουλόβερ....

Ο παππούς χρόνος προτείνει τα απαραίτητα χειμωνιάτικα ρούχα


   Παίξαμε λίγο με τα χειμωνιάτικα ρούχα δοκιμάζοντας διάφορες χειμωνιάτικες αλλαξιές στα παιδάκια μας....



 Βάλαμε παντελόνια, κάλτσες, πουλόβερ, μπουφάν...δοκιμάσαμε και μαγιώ αλλά δεν είναι για αυτή την εποχή....








 

Συνεχίζεται................





        Από μια Νέα Υόρκη σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω χιονοθύελλας....καληνύχτα και...... καλημέρα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού!


Σάββατο, 17 Ιανουαρίου 2015

Η Κυρά Καλή και οι 12 μήνες

   Την εβδομάδα που μας πέρασε ασχοληθήκαμε με το γνωστό παραμύθι της λαικής μας παράδοσης " Η κυρά Καλή και οι 12 μήνες". Οι στόχοι πολλοί και διαφορετικοί.. Αφενός να έρθουμε σε επαφή με ένα από τα αρκετά είδη του ελληνικού γραπτού λόγου, έπειτα να μάθουμε τις εποχές του χρόνου, τους μήνες, τις ονομασίες τους, τη σειρά διαδοχής τους και τα χαρακτηριστικά των εποχών και των μηνών και αφετέρου ακούγοντας ένα παραμύθι στα ελληνικά να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε την πλοκή του και όσα λαμβάνουν χώρα σε αυτό και μέσω ερωτήσεων κατανόησης να αναπαράγουμε την ίδια ιστορία χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο του παραμυθιού και να κάνουμε διάφορες γλωσσικές δραστηριότητες. Ο πήχης αρκετά ψηλά για αυτή την εβδομάδα. Η πρόκληση για εμένα μεγάλη , καθώς θεωρώ τον προφορικό λόγο σε αυτή την ηλικία πάρα πολύ σηματικότερο από τον γραπτό!!

   Ξεκινήσαμε να διαβάζουμε την ιστορία. Λέγαμε το νόημα αυτών που καταλαβαίναμε, με διάφορες ερωτήσεις, συχνά με κατευθυνόμενη απάντηση,  φτάναμε στην απάντηση του τι μόλις ακούσαμε/διαβάσαμε. Τα παιδιά που καταλάβαιναν βοηθούσαν και τους υπόλοιπους και αυτά που μπορούσαν να εκφράστούν ή δε δίσταζαν να προσπαθήσουν έδιναν τις απαντήσεις. Έτσι, ενισχυόταν η συνεργασία των μελών της ομάδας και συγχρόνως τα παιδιά συμμετείχαν χωρίς να νιώθουν φόβο ή ντροπή με όποιο τρόπο μπορούσαν, χωρίς να φοβούνται πως θα κάνουν λάθος.
   Εντύπωση μου έκανε πως η κατανόηση του παραμυθιού είχε μια δυσκολία γι αυτό και έπρεπε συχνά να λέω- είτε εγώ ή κάποιο παιδί που είχε κατανοήσει- το νόημα της σελίδας που διαβάσαμε και στα αγγλικά.

   Σε δεύτερη φάση και επειδή το παραμύθι δεν είχε εικόνες έπρεπε να εικονογραφήσουμε εμείς τα όσα διαβάζαμε. Τα εξαιρετικά φύλλα εικονογράφησης της ιστορίας πήρα από την Τάνια Μάνεση που πάντα μας προσφέρει απλόχερα πολύ πλούσιο υλικό για διάφορα θέματα.




















   Όταν τελείωσε η εικονογράφηση όλου του παραμυθιού κόψαμε τις σελίδες μας και φτιάξαμε το δικό μας παραμύθι για να το πάρουμε σπίτι να το διαβάσουμε στη μαμά, στο μπαμπά, στα αδερφάκια μας, στη γιαγιά.......

Ζούσε σε ένα χωριό μια καλή κυρία...

....πήγε να μαζέψει ξύλα για το τζάκι της..

..αλλά την έπιασε βροχή δυνατή.

Τότε πήγε στο σπιτάκι του δάσους.

Εκεί της άνοιξε την πόρτα ένας γεράκος

που ζούσε στο σπίτι με τα 12 αγόρια του!


Ο παππούς τη ρώτησε ποιος μήνας είναι ο αγαπημένος της.
Η κυρία Καλή είχε μια καλή κουβέντα για όλους!

Για να την ευχαριστήσουν της πρόσφεραν...

Το σπίτι της καλής γυναίκας έγινε σαν καινούριο! 

Η γειτόνισσά της ζήλεψε..

Ο παππούς της έδωσε φεύγοντας ξύλα κι ένα πουγκί....

Η κυρά Κακή πήρε ένα μάθημα για την απληστία της!

   Να και μερικά ακόμα εξώφυλλα του παραμυθιού που φιλοτέχνησαν τα παιδιά..




   Κατά τη διάρκεια του παραμυθιού και προκειμένου να γίνεται η ιστορία πιο κατανοητή έκανα στα παιδιά ερωτήσεις κατανόησης και ερωτήσεις "μαντεψιάς" για το τι μπορεί να γίνει παρακάτω ή τι μπορεί να έχουν μέσα τα πουγκιά....Για την κυρία Καλή τα παιδιά είπαν ότι το πουγκί της μπορεί να έχει δώρα, λουλούδια, καραμέλες, χρήματα, παιχνίδια (!), ενώ για την κυρία Κακή....


   Επίσης όταν τα ρώτησα ποια θα ήθελαν να έχουν στο διπλανό τους σπίτι για γειτόνισσα εννοείται πως είπαν την κυρία Καλή αλλά οι λόγοι διέφεραν:

* Γιατί γελάει
*Θα παίζει μαζί μας
* Θα μας δίνει γλυκά
*Δε θα φωνάζει αν ακούγεται η μπάλλα
*Θα βάζουμε δυνατά μουσική
*Έχει ωραίο κήπο


   Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με έννοιες αντίθετες που υπάρχουν μέσα στο παραμύθι.... Η κυρία Καλή- η κυρία Κακή, η Καλή είναι γελαστή- η Κακή είναι μουτρωμένη, η Καλή λέει καλά λόγια, η Κακή λέει άσχημα ( κακά), η Καλή πήρε ένα μάθημα για την καλοσύνη της, η Κακή για την κακία της, η Καλή είναι καλή κυρία- η Κκαή είναι καή και ζηλιάρα, το χειμώνα βρέχει- το καλοκαίρι έχει ζέστη.....

   Επίσης, για να κάνουμε εμπέδωση του παραμυθιού έκανα ερωτήσεις στα παιδιά και έπρεπε πρώτα να βρουν την απάντηση ( 1 πόντος) και έπειτα να σχηματίσουν τη λέξη με κυβάκια/μανταλάκια ( 1 πόντος).






   Στη συνέχεια έδωσα στα παιδιά διάφορες εικόνες και προσπαθήσαμε να τις βάλουμε στη σειρά και να αναπαράγουμε το παραμύθι. Σκοπός ήταν πρώτα να ονοματίσουμε την κάθε εικόνα κι έπειτα να προσπαθήσουμε να αναπαράγουμε το παραμύθι. 

Ονοματίζουμε τις εικόνες

Αναπαράγουμε την ιστορία

Κατηγοριοποιούμε τα παιδιά του χρόνου

Στόχος είναι να προσπαθούμε να λέμε έστω μια μικρή ολοκληρωμένη προτασούλα από την ιστορία
   
   Η τελευταία δραστηριότητα που κάναμε ήταν να γράψουμε στον πίνακα κάποιες προτάσεις από το παραμύθι, οι οποίες όμως ήταν ημιτελείς. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν την κατάλληλη εικονίτσα, να την/τις τοποθετήσουν στο κενό και συγχρόνως να τελειώσουν την πρόταση λεκτικά. 







   Το παραμύθι και οι γλωσσικές δραστηριότητες ενθουσίασαν τα παιδιά παρόλο που το λεκτικό κομμάτι μας δυσκόλεψε αρκετά. Προτεραιότητά μου πλέον, όπως ήδη τόνισα και στους γονείς είναι να προάγω και να ενισχύσω τον προφορικό λόγο των παιδιών με κάθε τρόπο!!

    Από εβδομάδα - Τρίτη λόγω αργίας τη Δευτέρα- συνεχίζουμε ξεκούραστοι με εποχές και μήνες και Πρόγραμμα " Θέλεις να παίξουμε; "



Εις το επανιδείν..........