Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015

Πειρατικές ονοματοδράσεις

   Την εβδομάδα αυτή ασχολούμαστε με τα ονόματά μας. 




   Τι πειρατές θα ήμασταν αν δε ξέραμε να αναγνωρίζουμε το αρχικό του ονόματός μας, αν δε διακρίναμε τον ήχου του και αν δε μπορούσαμε να συνθέσουμε και να γράψουμε το όνομά μας;!!

   Το κάθε παιδί είπε το όνομά του και μας έδωσε κάποιες πληροφορίες για αυτό. Άλλος ότι έχει το όνομα του παππού ή της γιαγιάς , άλλος ότι έχει ένα όνομα που άρεσε πολύ στη μαμά και στο μπαμπά. Έπειτα συζητήσαμε τι μας θυμίζει το όνομα του κάθε φίλου μας. Η Μελίνα για παράδειγμα μας θυμίζει το γλυκό μέλι που τρώμε, ο Χρήστος μας έχει σχεδόν το όνομα του Χριστούλη και η Ζωή έχει το όνομα με το οποίο μας φωνάζει καμιά φορά γλυκά η μαμά ( Η μαμά μου με λέει "ζωή μου!" )!! Η Μαριάννα έχει 2 ονόματα μαζί... είναι τυχερή...Γιορτάζει 2 φορές!!! Η Νία πάλι έχει ένα όνομα που στην Ελλάδα δεν το έχουμε!!!

   Διαβάσαμε και ένα όμορφο ποίημα για τη διαφορετικότητα των ονομάτων που δανείστηκα από την αγαπημένη μου φίλη Αριάδνη και κατανοήσαμε ότι όλα τα ονόματα είναι μεν διαφορετικά, αλλά όλα όμορφα και μοναδικά και όλα κρύβουν πίσω τους μια μικρή ή πιο μεγάλη ιστορία.


   Γράψαμε τα ονόματά μας στον πίνακα, τσεκάραμε τα αρχικά, επαναλάβαμε τον ήχο κάθε πρώτου γράμματος, βρήκαμε τα ίδια αρχικά, μετρήσαμε τον αριθμό γραμμάτων στο κάθε όνομα ( κάναμε έτσι επανάληψη και στους αριθμούς) και στο τέλος κατατάξαμε τα ονόματα από το μεγαλύτερο στο μικρότερο και αντίστροφα.


      Έπειτα χωρίσαμε το κάθε όνομα σε παρεούλες. Το γράψαμε, χτυπήσαμε τόσα παλαμάκια όσες και οι παρεούλες του κάθε ονόματος και για να γίνει περισσότερο κατανοητό είχα δώσει στα παιδιά πειρατικά νομίσματα. Κάθε φορά που έλεγα συλλαβιστά μια παρεούλα(=συλλαβή) από κάποιο όνομα, τα παιδιά της τάξης χτυπούσαν παλαμάκια και ο μαθητής με του οποίου το όνομα παίζαμε έπαιρνε τα αντίστοιχα νομίσματα. Ποιος έχει τα περισσότερα νομίσματα; Ποιος έχει τις περισσότερες παρεούλες- συλλαβές στο όνομά του; Σειροθετήσαμε τα ονόματά μας βάσει συλλαβών από τις περισσότερες στις λιγότερες και τελικά καταγράψαμε τα ονόματά μας ανάλογα το πλήθος των συλλαβών σε μια παλαμίτσα. Την ιδέα της παλαμίτσας είχα κανονίσει από πέρσι να την "κλέψω" από τη φιλενάδα μου τη Διόνη!!




   Κάναμε προσπάθεια ανασύνθεσης του ονόματός μας με μανταλάκια και κυβάκια που πάνω τους είχαν γραμμένη την ελληνική αλφαβήτα.







   Πριν από μέρες παρακολουθούσα σιωπηλή- ναι καμιά φορά σιωπώ ΚΑΙ εγώ ( αν και σπάνια πρέπει να ομολογήσω)- τα παιδιά που συζητούσαν για θησαυρούς και πειρατές και ταξίδια...... Ναι καμιά φορά όταν σιωπάς και αφήνεις τα παιδιά να πάρουν το πάνω χέρι προκύπτουν απίστευτες ιδέες, και αυτό είναι κάτι που οι νηπιαγωγοί το γνωρίσουμε πάρα πολύ καλά! Τότε ήταν που σκέφτηκα και έφτιαξα ένα μεγάλο μπαούλο που πάνω του θα κρύβεται ή καλύτερα θα φανερώνεται όλη η μαγεία των γραμμάτων που θα μαθαίνουμε με τα παιδιά και όλες οι λεξούλες που θα προκύπτουν. Έβαλα αυτοκόλλητα, έφτιαξα την αλφαβήτα σε χρωματιστά post it χαρτάκια και ξεκινήσαμε να προσπαθεί ο καθένας να ανασυνθέτει το όνομά του με τη βοήθεια της καρτέλας του.











   Στη συνέχεια φτιάξαμε κολάζ το όνομά μας σε ταξιδιάρικα συννεφάκια για να συνοδεύουν το πειρατικό μας στο ταξίδι του. Κόψαμε και αρχικά του ονόματος μας και τα δέσαμε με κορδελίτσες..










 Στο τέλος δανείστηκα από την Αριάδνη πατρόν με γράμματα της αλφαβήτας. Τα σχεδίασα σε πολύχρωμα χαρτονάκια και τα έδωσα στα παιδιά κομμένα σε παζλ για να έχουν να ανασυνθέτουν το αρχικό του ονόματός τους σαν παιχνίδι.








Αυτά από εμάς και συνεχίζουμε!!!!!!!!! 

:-)

5 σχόλια: