Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

Παίζοντας μαθαίνω το όνομά μου

   Μια ξένη παροιμία λέει πως κανείς δεν έχει τυχαία το όνομά του. Το όνομα  του καθενός είναι η ταυτότητά του. Είναι το χαρακτηριστικό του κι όχι μόνο ένας όμορφος ηχητικός συνδυασμός γραμμάτων. Τις περισσότερες φορές έχει μια ιστορία και μια βαθύτερη σημασία. Συχνά το όνομα επηρεάζει τον χαρακτήρα, αλλά και τη ζωή του κάθε ανθρώπου.


   Συζητώντας με τα παιδιά για τα ονόματά μας δημιουργήθηκε η κατάλληλη συνθήκη για να έρθουμε σε μια πρώτη επαφή με το ελληνικό αλφάβητο. 

   Αρχικά το κάθε παιδί με τη βοήθεια του Κόρκι - της κούκλας της τάξης- είπε το όνομά του. Παρατηρήσαμε πως λέμε το όνομά του στα αγγλικά και αν διαφέρει από τον τρόπο που το προφέρουμε στα ελληνικά. Στη συνέχεια συζητήσαμε ποιος άλλος στην οικογένεια έχει το ίδιο όνομα με εμάς. Τα περισσότερα παιδιά είπαν πως έχουν το ίδιο όνομα με τον παππού ή τη γιαγιά τους, καθώς οι Έλληνες συνηθίζουν να δίνουν ονόματα στα παιδιά τους με αυτόν τον παραδοσιακό τρόπο. Παρατηρήσαμε πως τα περισσότερα ονόματα έχουν μια ημέρα που γιορτάζουν. Συχνά είναι η ημέρα που γιορτάζει και ο Άγιος με το ίδιο όνομα. Για παράδειγμα ο Νίκος και η Νίκη γιορτάζουν στις 6 Δεκεμβρίου που είναι του Αγίου Νικολάου και η Ελευθερία γιορτάζει στις 15 Δεκεμβρίου που είναι η γιορτή του Αγίου Ελευθερίου. Σημειώσαμε στο ημερολόγιο με αστεράκι τις ονομαστικές γιορτές που έχουμε να περιμένουμε. Είδαμε πως υπάρχουν κάποια ονόματα που δεν είναι τόσο γνωστά όπως του Θαλή και άλλα που είναι δύο ονόματα σε ένα, όπως της Μαριάννας ( Μαρία + Ιωάννα). Κάποια ονόματα είναι σχεδόν ίδια όπως του Άγγελου και της Αγγελικής και θυμίζουν τα αγγελάκια που ζουν στον ουρανό και μας προσέχουν. Παρόμοια ονόματα έχουν και ο Παναγιώτης με την κυρία Παναγιώτα. Παρατηρήσαμε πως κάποια παιδιά έχουν το ίδιο όνομα, όπως ο Δημήτρης Α. και ο Δημήτρης Λ και η μικρή Ζωή με τη μεγάλη Ζωή.  Είδαμε πως ο Χρήστος έχει σχεδόν το ίδιο όνομα με τον Χριστούλη και πως της Κατερίνας και της Βαρβάρας το όνομα είναι μόνο κοριτσίστικο. Το όνομα της Μελίνας θυμίζει το μέλι που τρώμε με τις τηγανίτες ενώ η Ρούμπι έχει ένα όνομα ξένο που δεν το έχουμε στα ελληνικά αλλά θυμίζει ένα πολύτιμο πετράδι το ρουμπίνι. Ο Γιάννης έχει το πιο γνωστό ελληνικό όνομα γιατί όπως λένε και στην Ελλάδα " Σπίτι χωρίς Γιάννη προκοπή δεν κάνει", ο Αλέξανδρος έχει το όνομα ενός μεγάλου ήρωα και βασιλιά, ενώ της Φωτεινής το όνομα θυμίζει το φως της ημέρας. Πραγματικά όλοι έχουμε υπέροχα ονόματα!! 

   Έδωσα στα παιδιά πολύχρωμα αερόστατα με τα γράμματα της αλφαβήτας και μια καρτούλα με το όνομά τους. Με το δαχτυλάκι μας δείξαμε το πρώτο γράμμα του ονόματός μας και επαναλάβαμε πολλές φορές τον ήχο του. Στη συνέχεια είδαμε πόσα παιδιά έχουν το ίδιο γράμμα για αρχηγό. Το κάθε παιδάκι βρήκε το αντίστοιχο μπαλόνι με το αρχικό του ονόματός του. 


Ψάχνουμε και βρίσκουμε το αρχικό του ονόματός μας






Δείχνω με το δαχτυλάκι μου τον αρχηγό στο όνομά μου



Κολλάμε τα μπαλόνια- αερόστατα στον τοίχο και το κάθε παιδί βρίσκει και δείχνει το δικό του


Α για τον Αλέξανδρο
Ζ για τη Ζωή

Μ για τη Μαριάννα

Μ για τη Μελίνα

Γ για τη Γεωργία

Χ για τον Χρήστο

Δ για τον Δημήτρη 

Β για τη Βαρβάρα

Δ για την Δέσποινα
   Στη συνέχεια το κάθε παιδί προσπαθεί
να σχηματίσει το αρχικό του ονόματός του με πλαστελίνη.





































   Κάναμε και μια πρώτη προσπάθεια γραφής του αρχικού του ονόματός μας.







   Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε το αρχικό του ονόματός μας. Σκοπός μας να φτιάξουμε παιδάκια με το αρχικό του ονόματός μας και να στολίσουμε την τάξη μας και αργότερα το δωμάτιό μας. 


Ζωγραφίζουμε το αρχικό του ονόματός μας











Ζωγραφίζουμε προσωπάκια που βρήκα στο blog  της Αριάδνης




Κόβουμε

Κολλάμε



Τα γραμματοπαιδάκια μας είναι σχεδόν έτοιμα

Κολλάμε χεράκια και ποδαράκια



Στολίζουμε




























   Μια δραστηριότητα που πάρα πολύ μας άρεσε ήταν να κάνουμε ανασκαφή σε ένα μπολ με ρύζι και να βρούμε το πρώτο γράμμα που έχουμε για αρχηγό στο όνομά μας. Τη δραστηριότητα πρωτοείδα στο blog της πολύ αξιόλογης συναδέλφου Καλλιόπης

   Γέμισα ένα μπολ με ρύζι και μέσα έκρυψα μαγνητικά γραμματάκια. Έδωσα στα παιδιά παιδικά πηρούνια που βρήκα στην τραπεζαρία μας. Βάλαμε μουσική . Όσο διαρκούσε η μουσική τα παιδιά έπρεπε χωρίς να πιάνουν με τα χέρια, να σκάψουν στο ρύζι με το πηρουνάκι τους και να βρουν το μαγνητάκι με το αρχικό του ονόματός τους. Όταν η μουσική σταματούσε τα παιδιά έπρεπε να δώσουν το πηρουνάκι τους στον διπλανό τους και να αρχίσει το επόμενο παιδάκι την αναζήτηση του γράμματος του ονόματός του. Νικητής και χαμένος δεν υπάρχει στο παιχνίδι, αφού στόχος ήταν να παίξουμε πολλές φορές ώστε να βρούμε όλοι το γράμμα μας ξανά και ξανά.























   Τα παιδιά εξοικειώθηκαν αρκετά με το αρχικό του ονόματός τους. Έμαθαν να το ξεχωρίζουν, να μιμούνται τον ήχο της φωνούλας του γράμματος και να διακρίνουν ποια άλλα παιδάκια έχουν αυτό το γραμματάκι στο όνομά τους. 

   Σκόρπισα στο χαλί διάφορα πολύχρωμα χαρτονένια γραμματάκια. Βάλαμε μουσική και χορέψαμε γύρω γύρω στο χαλί. Όταν η μουσική σταματούσε τα παιδιά έπρεπε να βρουν το αρχικό τους γράμμα και να πάνε να καθίσουν στο τραπέζι. Με τα γραμματάκια αυτά φτιάξαμε όμορφα καδράκια που τα στολίσαμε με αστείες φωτογραφίες του εαυτού μας.











   Στο τέλος μετρήσαμε τα γράμματα που έχει ο καθένας μας στο όνομά του. Καταγράψαμε τα ονόματα όλων μας στον πίνακα, μετρήσαμε και αντιστοιχίσαμε τόσες κηρομπογιές όσες και τα γράμματα του ονόματός μας. Έπειτα, ζωγραφίσαμε μολυβάκια και με τη βοήθεια της καρτελίτσας μας κόψαμε τόσα πολύχρωμα χαρτάκια όσα και τα γράμματα που έχει ο καθένας μας στο όνομά του. Γράψαμε ο καθένας το όνομά του- ένα γραμματάκι σε κάθε χαρτάκι -και στο τέλος τα κολλήσαμε σε ένα χαρτόνι και κάναμε συγκρίσεις. Ποιο παιδάκι έχει το μεγαλύτερο όνομα; Ποιος έχει το μικρότερο; Πόσα παιδάκια έχουν ίδιο αριθμό γραμμάτων στο όνομά τους; Ποια παιδάκια έχουν τον ίδιο αριθμό γραμμάτων με την κυρία; 

Καταγράφουμε τα ονόματά μας

Αντιστοιχίζουμε τα γράμματα του ονόματός μας με μπογιές




Ζωγραφίζουμε

                                             




















Τόσα χαρτάκια όσα και οι μπογιές...όσα και τα γράμματα στο όνομά μου

Κολλήσαμε

Κόψαμε































   Οι δραστηριότητες για το όνομά μας άρεσαν πάρα πολύ στα παιδιά και κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Την τελευταία ημέρα της εβδομάδας που ασχοληθήκαμε με ονοματοδράσεις έφτιαξα έναν πίνακα με τις δραστηριότητες που κάναμε. Είπα στα παιδιά να κάνουν ένα χαρούμενο προσωπάκι στην εργασία που τους άρεσε περισσότερο.Η ανασκαφή γραμμάτων στο ρύζι, τα ονοματοπαιδάκια και η μέτρηση του μεγαλύτερου ονόματος μάζεψαν τα περισσότερα χαμογελάκια!!

   Και συνεχίζουμε!!

                 :-)